گوگل به دنبال ایجاد بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

گوگل به دنبال ایجاد بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان

گوگل با سازمان زمین‌شناسی آمریکا و دانشجویان تعدادی از دانشگاه‌های کالیفرنیا همکاری می‌کند تا سامانه هشدار فوری وقوع زلزله راه اندازی کند که چند ثانیه قبل از شروع لرزش‌ها به کاربران به وسیله پیامک هشدار دهد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 26
کد خبر: ۲۵۸۲۲۸

گوگل به دنبال ایجاد بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با گذشت نزدیک به 50 سال از نخستین تماس با تلفن همراه، پیشرفت فناوری می تواند کمک کند وسیله ارتباطی داخل جیبتان به بزرگترین سامانه تشخیص زلزله در جهان تبدیل شود. 


25 اکتبر 2022 میلادی زمین لرزه ای به بزرگی 5.1 ریشتر خلیج کالیفرنیا را لرزاند. هرچند استحکام ساختمان ها باعث شد لرزش شدیدی احساس نشود، اما گزارش‌های ساکنان در سراسر منطقه و کسانی که زلزله را احساس کردند به  سازمان زمین‌شناسی آمریکا رسید و بسیاری از مردم منطقه قبل از شروع لرزش، پیام هشداری در تلفن‌های همراه خود دریافت کردند. ساکنان جنوب کالیفرنیا 30 ثانیه قبل از وقوع زلزله ای به بزرگی 5.1 ریشتر پیام هشدار دریافت کردند که مرکز آن به طور مستقیم جنوب شهر بیکرزفیلد قرار داشت.
 

لرزه‌سنج‌های دو ایالت آمریکا (اوریگان و واشنگتن) سامانه موسوم به «ShakeAlert» را تغذیه می‌کنند، اما گوگل در تلاش است تا بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان را بر روی تلفن‌های همراه راه اندازی کند


گوگل در حال همکاری با سازمان زمین شناسی آمریکا و دانشجویان تعدادی از دانشگاه‌های کالیفرنیاست تا سامانه هشدار فوری راه اندازی کند که چند ثانیه قبل از وقوع زمین لرزه ها به کاربران به وسیله پیامک هشدار ‌دهد. این چند ثانیه می تواند زمان کافی برای جلوگیری از بروز خطر، پناه گرفتن زیر میز یا نجات جان افراد باشد. همچنین زمان کافی برای کاهش سرعت قطارها، جلوگیری از برخاستن یا فرود هواپیماها و جلوگیری از ورود خودروها به پل ها یا تونل هاست. به این ترتیب، این سامانه احتمالاً در هنگام وقوع زمین لرزه های قوی جان انسان ها را نجات می دهد.

 


راه اندازی بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان

طبق گزارش منتشر شده به وسیله بی.بی.سی، داده ها از دو منبع استفاده می شود. در ابتدا این سامانه بر روی بر شبکه ای متشکل از 700 لرزه سنج مورد استفاده زلزله شناسان سازمان زمین‌شناسی آمریکا، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی و نهادهای ایالتی نصب شد.


لرزه‌سنج‌های دو ایالت آمریکا (اوریگان و واشنگتن) سامانه موسوم به «ShakeAlert» را تغذیه می‌کنند، اما گوگل در تلاش است تا بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان را بر روی تلفن‌های همراه راه اندازی کند. بیشتر گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند، الگوهایی مشابه الگوهایی دارند که زمان لرزش تلفن را تشخیص می‌دهند. این الگوها معمولاً باعث می شوند تلفن همراه هنگام کج شدن، صفحه‌اش را از حالت عمودی به افقی تغییر دهد و نیز به ارائه اطلاعات شمارنده گام ها در ردیاب تناسب اندام Google کمک می‌کنند.


لرزه نگار کوچک

این حسگرها به طرز شگفت آوری حساس هستند و می توانند مانند لرزه نگار مینیاتوری عمل کنند. گوگل قابلیتی را معرفی کرده است که به کاربران امکان می دهد در صورتی که دستگاهشان لرزش های مشخصه امواج اولیه (P) زلزله را تشخیص داد، به تلفن اجازه دهد به طور خودکار داده ها را به سامانه هشدار زلزله در سامانه اندروید ارسال کند.


با ترکیب داده‌های هزاران یا حتی میلیون‌ها تلفن همراه دیگر، این سامانه می‌تواند تشخیص دهد زلزله در حال وقوع است یا خیر؛ سپس می‌تواند هشدارهایی به تلفن‌های موجود در مناطقی که احتمال برخورد امواج لرزه‌ای وجود دارد ارسال کند و هشدارهای اولیه بدهد. از آنجایی که سیگنال‌های رادیویی سریع‌تر از امواج لرزه‌ای حرکت می‌کنند، هشدارها می‌توانند قبل از شروع لرزش در مناطق دور از کانون زمین لرزه دریافت شوند.


مارک استوگایتیس، مهندس نرم افزار اندروید گفت: ما اصولاً سرعت نور (که تقریباً سرعتی است که سیگنال‌ها از تلفن همراه با آن می‌آیند) را با سرعت زلزله مقایسه می‌کنیم و خوشبختانه برایمان سرعت نور بسیار سریع‌تر است.

 

سامانه هشدار زلزله اکنون در بیش از 90 کشوری که به ویژه در برابر زلزله آسیب پذیر هستند در دسترس است


از آنجایی که بیشتر داده‌ها از کاربران به‌دست می‌آیند، این فناوری امکان پایش زمین‌لرزه‌ها را در مناطقی که شبکه‌های بزرگ مقیاس لرزه‌سنج‌های گران‌قیمت ندارد، فراهم می‌کند. این به معنای افزایش امکان هشدار زلزله حتی در دورافتاده ترین و فقیرترین مناطق جهان است.


اعلان های اندروید 

از حدود 16 میلیارد تلفن همراه فعال سراسر جهان، بیش از 3 میلیارد تلفن همراه با سیستم عامل اندروید کار می کنند و سامانه هشدار زلزله اکنون در بیش از 90 کشوری که به ویژه در برابر زلزله آسیب پذیر هستند در دسترس است.


اما این سامانه محدودیت‌های خود را دارد، به‌ویژه در مناطق دورافتاده که تعداد کمی از کاربران تلفن در مناطق دور از ساحل وجود دارند، جایی که می‌تواند سونامی رخ دهد. هرچند می‌توان با صدور هشدارها از چند ثانیه قبل به علم پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها قبل از وقوع آن‌ها که همچنان مبهم مانده اند، کمک کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار